Västra stambanan – viktig för samhällsutvecklingen

Idag har jag varit i Stockholm på seminarium och samtal om Västra stambanan och det var Västra stambanegruppen som bjudit in till den här dagen. Västra stambanegruppen är ett samarbete mellan alla 15 kommuner utmed stambanan men även de två regioner som stambanan går igenom.

Det känns bra att alla, oavsett om det är representanter från näringslivet, de som trafikerar stambanan eller vilket parti man representerar så är man överens, Västra stambanan är viktig och behöver prioriteras.

Näringslivet och de som trafikerar stambanan är oerhört tydliga, det behövs satsningar på stambanan för att förbättra standard och kapacitet och det bör göras snarast, helst igår.

Jens Larsson, Göteborgs Hamn, säger att vi har under decennier tillbaka uppmuntrat till att flytta över gods från väg till järnväg, att åka tåg istället för bil, men samtidigt klarar vi nu inte av det ökade behovet, varken genom underhåll eller kapacitet.

Ungefär 60% av allt gods i Sverige går via Västra stambanan, cirka 170 tåg/vecka passerar Göteborgs Hamn Sverige och en av Sveriges största framgångar är att vi är ett exportland. Har vi inte förutsättningarna med väl fungerande infrastruktur finns det risk för att företag inte vågar expandera eller väljer att etablera sig i något annat land.

Flera av de som är med under dagen påtalar att vi behöver se Västra stambanan ur ett större perspektiv. Det är inte enbart en infrastrukturfråga utan mycket större, det är en samhällsekonomisk fråga med företag som vågar expandera, etablera sig och därmed skapas fler arbetstillfälle.

Det handlar även om tillit, vill vi att fler ska välja att flytta över gods till järnväg eller fler ska välja tåget istället för bilen måste tågen komma i tid och det får inte ta för lång tid att transportera sig från A till B.

Just när de pratar om att tågen måste kunna gå enligt plan får vi ett meddelande i telefonen, ditt tåg som du ska åka med är inställt…Att kunna lita på tågen var ju en del i att våga ställa bilen och ta tåget. 🙂

Andreas Carlsson, landsbygds- och infrastrukturminister, säger att man gör infrastruktursatsningar i kommande budget men kan inte lova något när det gäller Västra stambanan.

Ulrika Heie, ordförande i trafikutskottet säger att det vore bra om regeringen kunde ge ett utredningsuppdrag i närtid för annars är hon rädd för att inget kommer att hända.

För min del kan jag bara hålla med Ulrika och hoppas att man kan starta upp en lokaliseringsstudie för att ta fram vilka möjligheter det finns för att tå till fyra spår mellan Alingsås-Göteborg. Dessutom hoppas jag att Västra stambanan lyfts in som ett prioriterat objekt i den nationella planen för det är först då som en utbyggnad skulle kunna bli verklighet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 svar på Västra stambanan – viktig för samhällsutvecklingen

  1. Jörgen Gustafsson skriver:

    Hej Karola
    Snyggt! Du kunde också gjort kopplingen till Jula-lagret, tågpendeln och dryport mot Falköping och Skaraborg – som en förutsättning för fortsatt utveckling av vår del av landet. Som företag som jobbar mot Göteborgs hamn, som Volvo, Aurobay och Volvo Cars. Och kompetensförsörjningen av Skaraborg som kräver mer exakta, snabbare och fler tågförbindelser.
    /Jörgen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *