Under en längre period har regeringen pratat om att införa kilometerskatt för transportnäringen. Centerpartiet har hela tiden hävdat att det är ett dumt förslag som missgynnar svensk åkerinäring och vår landsbygd.
Att öka skatten för lastbilar med 12 kronor per mil kommer det påverka åkerinäringen, jord- och skogsindustrin och landsbygden mycket negativ. Den skulle troligtvis medföra dyrare varor och än större svårighet för företagen att överleva.
Förslaget på kilometerskatt var inget annat än en skatt på avstånd som drabbar människor, jobb och företag på landsbygden. Klimatnyttan med förslaget var dessutom väldigt låg då det slog lika hårt mot transporter som går på fossilt bränsle som på förnybart. Det drabbade därtill skogsnäringen som är de som levererar vårt förnybara bränsle, såsom biodrivmedel.
Nu har regeringen meddelat att förslaget inte kommer läggas fram, i vilket fall inte i nuläget och på det sättet. Bra!
Centerpartiet fokuserar istället på åtgärder som på riktigt minskar utsläppen. Vårt förslag är att miljövänliga lastbilar ska gynnas ekonomiskt, exempelvis genom en klimatrabatt. På så sätt blir valet enklare vid investeringar av nya fordon.
Vi jobbar även för längre och tyngre fordon för att minska koldioxidutsläppen. Idag är maxvikten 60 ton men förslag är att maxvikten ökas till 74 ton. Det skulle minska transportkostnaderna med ungefär 20 %.
I de försök som gjorts visar att energianvändningen kan minska mellan 10-25 % per ton fraktat gods. Det skulle även minska utsläppen av koldioxid i motsvarande grad. Bra för miljön och bättre konkurrenskraft för svensk åkerinäring!
Nu hoppas vi att förslaget om att beskatta avstånd för alltid stannar på den plats det förtjänar, i papperskorgen.